Deur Retha Bloem
With ignorance comes fear – from fear comes bigotry.
Education is the key to acceptance.
Kathleen Patel
Die byt- en knypaksie vind gewoonlik plaas wanneer die kind impulsief optree of gefrustreerd en magteloos voel. Die ouderdom – en ontwikkelingsvlak van die kind speel ‘n belangrike rol in die gebruik van hierdie twee ‘wapens’.
Byt en knyp is dikwels die instinktiewe reaksie van veg, vlug of vries, in dié geval veg, wat deur die oorlewingsbrein beheer word. Na gelang die kind se emosionelebrein ontwikkel, neem hierdie tipe gedrag af. Dit kom dus minder voor by die voorskoolse kind as by peuters. Namate die kind leer om te reageer op emosies vanuit die kognitiewe brein, begin hy groei na emosionele volwassenheid en sal byt en knyp nie meer as ‘wapen’ gebruik word nie. Woorde wat die kind se emosie kan beskryf word dan eerder gebruik.
If you’re horrible to me,
I’m going to write a song about it, and you won’t like it.
That’s how I operate.
Taylor Swift
Aangesien daar ‘n legio redes is waarom die jong kind byt, word slegs tien algemene redes hiervoor genoem:
Knowing what’s right doesn’t mean much
Unless you do what’s right.
Theodore Rooseveldt
Soos reeds in die inleiding genoem, kan die probleem van byt en knyp opgelos word, slegs as dit die nodige aandag vanaf die vroegste insident af geniet. Daar moet aan die slagoffer, sowel as die kind wat gebyt of geknyp het, aandag gegee word.
Aangesien die slagoffer gewoonlik eerste aandag geniet na ‘n insident van byt of knyp en die probleem selde by die slagoffer ontstaan, word die klem vir eers op die ‘sondebok’ gelê. Negatiewe gedrag soos byt en knyp moet nie soveel aandag geniet dat die oortreder meer bemagtig deur sy negatiewe gedrag voel nie.
Eerstens moet die kind bewusgemaak word van verskillende emosies wat hy ervaar. Hierdie bewusmaking geskied ongelukkig nie oornag nie en daarom moet die kind gereeld die geleentheid kry om sy gevoelens te projekteer.
Emosies moet nou ‘n naam kry, sodat die kind dit kan identifiseer. Woordeskat moet uitgebrei word, om sodoende die kind met taal te bemagtig. Woorde soos lekker kan nou vervang word met meer gepaste woorde soos gelukkig, opgewonde, bly, vrolik en kwaad kan vervang word met woorde soos teleurgesteld, ongelukkig, hartseer, en so meer.
Wanneer die kind bewus is van sy emosie, kan hy dit identifiseer om dit sodoende konstruktief te begin bestuur. Die ou raad om stadig te tel tot by tien, voordat iemand reageer, bly vanpas deur die jare heen. Die kind moet aanleer om homself te beheer en die insident wat hom tot byt en knyp kon lei, eers goed deur te dink.
Die kind moet ook gelei word om die emosie van die slagoffer te herken, sodat hy die begrip van oorsaak en gevolg kan verstaan. Kinders moet aangemoedig word om mekaar se gevoelens te erken en in ag te neem, maar die oortreder en die slagoffer moet nooit gedwing word om direk na ‘n byt of knyp insident met mekaar te speel nie. Met elke behoefte aan byt of knyp wat beheer is, sal die kind bemagtig voel en innerlike motivering om aanvaarbare en positiewe gedrag te openbaar, sal ontwikkel.
Die volgende uitdrukking: “you can’t fight fire with fire,” is so waar en ‘n kind wat byt mag NOOIT teruggebyt word nie. Die korrekte en positiewe gedrag moet te alle tye aan die kind gemodelleer word. Dit is van kardinale belang dat kinders oor ‘n lang tydperk aan gesonde, positiewe en betekenisvolle verhoudings blootgestel word.
People who love themselves,
Don’t hurt other people.
The more we hate ourselves,
The more we want others to suffer.
Dan Pearce
Aangesien kinders uniek is en nie dieselfde op dieselfde hantering reageer nie, kan die onderstaande oplossings nie as die enigste oplossings beskou word nie. Mind Moves® (De Jager, 2009) ‘n bewegingsprogram wat daagliks, 3 keer per dag en op ‘n gekontroleerde wyse gedoen kan word om byt en knyp te verhoed, word ook aanbeveel.
Gooi die arms wyd oop en asem diep en stadig in. Kruis dan die arms oor die bors in ʼn omhelsende gebaar, en asem diep en stadig uit. Die ouer kan die kind terselfdertyd van agter af omhels. Hierdie oefening bevorder ontspanning, ritmiese asemhaling en ‘n gevoel van behaaglikheid.
Maak die mond wyd oop deur die kakebeen te laat sak en druk met die vingers al op die kakebeengewrig langs van net bo die kiestande tot gelyk met die ore. Masseer die kakebeengewrig liggies om spanning te verlig. Hierdie oefening bevorder reseptiewe en ekspressiewe taal (mondeling en skriftelik).
Oefen die tong deur dit hoog in die mond te lig en so ver moontlik terug te trek. Steek dit dan so ver moontlik uit en beweeg dit heen en weer. Hierdie oefening stimuleer die spiere wat nodig is vir spraak, speekselbeheer en om netjies te eet.
Masseer die hand deur ferm druk uit te oefen op die spiere tussen die handbeentjies om die hand van die pols tot by die vingers te laat ontspan. Oefen druk uit op elke vinger vanaf die basis van die vinger tot by die nael. Sprei dan die vingers so wyd moontlik oop en behou die posisie vir agt tellings. Herhaal met die ander hand. Hierdie oefening verbeter spiertonus, propriosepsie, potloodgreep, fynmotoriese beheer en spraak.
Laat staan die kind regop met albei arms teen ‘n 90 grade hoek langs die liggaam. Staan agter die kind en trek die buitelyn van sy liggaam met ferm hale van kop tot tone na. Hou die voete ‘n oomblik lank vas. Herhaal drie maal.
Kruis die enkels en arms in ‘n omhelsing. Laat rus die tong in die suigposisie agter teen die verhemelte om die emosionele brein te aktiveer. Maak die oë toe om visuele prikkels uit te skakel indien verkies. Haal stadig asem. Hierdie oefening kalmeer die liggaam, siel en gees. Dit versterk ook die immuunstelsel en bevorder ritme.
Vryf die holte net onder die sleutelbeen in lyn met die linkeroog. Hierdie oefening herstel die elektriese vloei via die vagussenuwee na die spraakorgane en maag om senuweeagtigheid te verlig en ‘n mens te help om met gemak te praat.
Hou twee potlode of stokkies met gekleurde linte aan die punte tussen die duime en wysvingers vas. Laat die potlode op die holte tussen die duim en wysvinger en op die middelvinger rus. Beweeg die arms in ‘n spieëlbeeld asof jy ‘n koor dirigeer. Dit is ‘n prettige manier om ritme, oog-hand-koördinasie, fokus en perifere visie asook links-regs-integrasie te bevorder ten einde vlot te praat, te lees en te skryf.
Sit op ‘n stoel en strek albei bene voor jou uit met die hakke op die vloer. Lig albei bene van die vloer af op. Buig en punt albei voete se tone en let op of die kuitspiere stram voel. Laat rus die linkervoet op die vloer en buig die regtervoet; behou die posisie vir agt tellings. Ontspan. Herhaal die oefening ten minste drie maal. Laat rus die regtervoet op die vloer en buig die linkervoet; behou die posisie vir agt tellings. Ontspan. Herhaal die oefening ten minste driemaal. Lig albei voete van die grond af op. Buig en punt albei voete se tone en let op of die kuitspiere minder stram voel. Hierdie oefening verminder hiperaktiwiteit en verbeter impulsbeheer deur die kuitspiere en hakskeensenings te verleng. Dieselfde resultaat word verkry deur op ‘n leer te klim, perd te ry of op die hakke te loop.
Lê plat op die rug. Lig die linkerarm en linkerbeen stadig op. Ontspan. Lig nou die regterarm en -been stadig op. Ontspan. Herhaal minstens 10 maal. Doen die oefening staande wanneer dit glad uitgevoer kan word in ‘n liggende posisie. NB: Volg altyd op met ‘n Bilaterale mars. Hierdie oefening ontwikkel heupbuiging asook die linker- en regterbrein, onderbreek onwillekeurige beweging, en verlig impulsiewe en hiperaktiewe beweging.
Raak met die linkerknie en die regterhand aan mekaar deur die bolyf te draai om die teenoorgestelde skouer en heup na mekaar toe te bring, met die ander arm en been gestrek. Raak nou met die linkerhand aan die regterknie en strek die ander arm en been. Hierdie oefening stimuleer links-regs-integrasie deur die kruising van die laterale middellyn. Doen dit verkieslik eers in ‘n liggende posisie en dan in ‘ n staande posisie. Herhaal ten minste 10 maal. Die oefening kan ook gedoen word terwyl ‘n mens sing of papegaaiwerk leer. Hierdie oefening integreer die linker- en regterkantste dele van die brein en liggaam deur die middellyn te kruis. Wanneer dit met die oë in die visuele, ouditiewe en kinestetiese posisies gedoen word, word al drie middellyne gekruis.
Vryf die gedeeltes bo die bolip en onder die onderlip gelyktydig in ‘n horisontale rigting. By babas aktiveer dit die Suigrefleks, maar by ouer kinders bevorder hierdie oefening waarnemingsvaardighede en denke. Dit beheer ook die drang om impulsief te praat asook die emosionele behoefte om te eet of te suig.
Om die kind beter te verstaan moet ons eers kyk na die verskil tussen straf en dissipline. Straf is dikwels ‘n reaksie op die oortreding van byt of knyp en word toegepas uit die emosie van hoe die insident die opvoeder laat voel. Dit spreek nie die emosies, oorsaak of gevolg tot betrekking van die negatiewe gedrag by die betrokke partye aan nie. Dissipline word toegepas as gevolg van vooropgestelde reëls wat die kind begryp. Dit is die gevolg wat deur die oortreder gedra moet word, wanneer hy hierdie reëls wat bekend is aan hom, oortree en verkeerde keuses maak. Dissipline ondersteun die ontwikkeling van ‘n verantwoordelikheidsin, aangesien die oortreder gelei word om later selfstandig probleme op te los.
‘n Laaste woord aan die opvoeder: hanteer die oortreding van byt of knyp meer vanuit die kognitiewe brein as vanuit die emosionele brein. Beheer die reaksie en neem aksie.
I would rather be a little nobody,
Then to be an evil somebody.
Abraham Lincoln
De Jager, M. 2009. Mind Moves – Wikkel die brein wawyd wakker. Johannesburg: Mind Moves Instituut.
De Jager, M & Victor, L. 2013. Speel Leer Slim. Welgemoed: Metz Press.
Orffer, H. 2010. Wen teen boelie. Pretoria: Hettie Orffer.
Richardson, A. 2012. Koester jou Kleuter. Kaapstad: Metz Press Publishing.
http://www.goodreads.com/quotes/tag/bullying
Ervaring vanuit gevallestudies gedurende spelterapie in die praktyk van J. M. Bloem