Dr Lindie Moolman
Spraak- en taalvaardighede word by die begin van geboorte al ontwikkel deur aan elke deel van baba se lyfie te raak, asook kledingstukke, mense en enige ander voorwerpe aan te raak en dit te benoem. Soos baba en later kleuter sy liggaam en die wêreld om hom/haar deur sy sintuie ervaar, begin hy eers ‘n luisterwoordeskat en reseptiewe taalvaardighede bou (De Jager & Victor, 2013). Volgens Gettman (1987) is die hoofdoelwit van taal om te kommunikeer. Om taal egter permanensie te gee moet ons dit visueel of taktiel kan voorstel. Gettman (1987) redeneer ook verder deur te sê dat ‘n horende kind wat grootword rondom volwassenes wat met die kind praat in sy/haar eerste lewensjare, wel sal leer praat. Maar dit is egter nie die geval met lees en skryf nie. Omdat lees en skryf nie ‘n universele, natuurlike menslike aktiwiteit is nie vind baie kinders dit moeilik om hierdie ‘onnatuurlike’ aktiwiteit aan te leer. Lees moet geleer, gekultiveer word.
Hoe kan ons dan ons kinders help om die vaardigheid van lees te bemeester? Kom ons kyk na die boublokke van lees (Voorskool tot Gr. 3).
In ‘n kind se eerste twee lewensjare sien, hoor en ervaar ‘n kind baie dinge sonder om rasioneel daaroor te kan dink. Dit is egter belangrik dat die kind hierdie ervaring moet identifiseer, verstaan en in eenvoudige kategorieë plaas. Hierdie vroeë organisering is belangrik vir lees en skryf omdat:
Gaan bv. na die kombuis en wys en benoem alles vir jou kind wat julle in die kombuis kry. Doen dit met elke vertrek in die huis. Gaan op uitstappies na bv. ‘n diereplaas en wys vir jou kind dat ons gewoonlik verskillende diere op ‘n plaas kry. Dit is tasbare leerevarings wat al jou kind se sintuie betrek.
Kyk saam na boekies waar voorwerpe volgens temas gerangskik is bv. “My groot boek oor diere” of “1000 eerste woorde” of “Otto se eerste woordeboek”. Hierdeur prikkel jy as ouer ‘n leergierige gees in jou kind. Jou kind besef daar is ‘n veel groter wêreld daar buite wat verken moet word.
Die volgende boublok vir lees is waar ‘n kind bewus word daarvan dat daar verskillende klanke in ‘n woord is. Hierdie vaardigheid word fonemiese bewustheid genoem waar ‘n kind daartoe in staat is om klanke van mekaar te onderskei en ook weer saam te sit (McGuinness & McGuinness, 1998).
Klanke in ons taal het ontstaan lank voor geskrewe simbole. Geskrewe simbole vir taal was juis uitgevind sodat hulle die klanke kon verteenwoordig wat die mens al vir eeue lank praat. Wanneer ‘n kind dus van erkenning gebruik maak tydens die leesproses gebruik ons dit wat die kind reeds weet, m.a.w. klanke van sy/haar taal en leer hom/haar dan later dat elke klank ook verteenwoordig word deur ‘n klankprentjie (ie. letters van die alfabet). Dit is ook belangrik om vir jou kind te leer dat letters nie klanke maak nie, maar dat hulle klanke voorstel ie. ‘n Klankprentjie.
Die volgende boublok vir lees is waar kinders die ooreenstemming tussen ‘n klank en ‘n letter van die alfabet leer ken. Tydens hierdie stap is dit ook baie belangrik dat kinders hulle sintuie betrek.
Mind Moves (De Jager, 2009) is ‘n bewegingsprogram wat deur ouers en onderwysers op ‘n daaglikse basis gebruik kan word om leerders te help om lees- en spelvaardighede te verbeter.
Mind Moves Homolaterale Mars
Lê plat op die rug. Lig die linkerarm en linkerbeen stadig op. Ontspan. Lig nou die regterarm en -been stadig op. Ontspan. Herhaal minstens 10 maal. Doen die oefening staande wanneer dit glad uitgevoer kan word in ‘n liggende posisie.
NB: Volg altyd op met ‘n Bilaterale mars.
Hierdie oefening ontwikkel die linker- en regterbrein en verlig impulsiewe en hiperaktiewe beweging.
Mind Moves Bilaterale Mars
Raak met die linkerknie en die regterhand aan mekaar deur die bolyf te draai om die teenoorgestelde skouer en heup na mekaar toe te bring, met die ander arm en been gestrek. Raak nou met die linkerhand aan die regterknie en strek die ander arm en been. Doen dit verkieslik eers in ‘n liggende posisie en dan in ‘n staande posisie. Herhaal ten minste 10 maal.
Hierdie oefening integreer die linker- en regterkantste dele van die brein en liggaam deur die middellyn te kruis. Wanneer dit met die oë in die visuele, ouditiewe en kinestetiese posisies gedoen word, word al drie middellyne gekruis.
Mind Moves Antennaversteller
Masseer albei oorskulpe gelyktydig van bo na onder met sirkelbewegings.
Hierdie oefening ontwikkel die naby sintuie, ouditiewe prosessering, ouditiewe persepsie en reseptiewe taalvermoë.
Mind Moves Bilaterale Integreerder
Hou twee potlode of stokkies met gekleurde linte aan die punte tussen die duime en wysvingers vas. Laat die potlode op die holte tussen die duim en wysvinger en op die middelvinger rus. Beweeg die arms in ‘n spieëlbeeld asof jy ‘n koor dirigeer. Die oefening kan ook in ʼn skinkbord vol rys gedoen word.
Hierdie beweging is ‘n prettige manier om ritme, oog-hand-koördinasie, fokus en perifere visie asook links-regs-integrasie te bevorder ten einde vlot te praat, te lees en te skryf.
Mind Moves Muismatras
Die oë is die brein se rekenaarmuis – hulle aktiveer verskillende dele van die brein wanneer hulle opwaarts, afwaarts, horisontaal, na links en na regs draai. Hou die duim op elmboogafstand van die oë en fokus daarop. Beweeg die duim opwaarts, eers rondom die linkeroog en dan rondom die regteroog. Herhaal vyf maal. Ruil hande om en herhaal dieselfde proses. Trek altyd eers ‘n sirkel om die linkeroog en dan om die regteroog.
Hierdie beweging stimuleer die visuele, ouditiewe en kinestetiese vermoëns, terwyl die kruising van die middellyn die linker- en regterdele van die brein en liggaam integreer.
Mind Moves Vingergeveg
Druk met die wysvinger teen die duim en hou die druk agt tellings lank vol. Ontspan. Ruil vingers om en gaan voort totdat al vier vingers ‘n beurt gekry het.
Hierdie oefening skei die verskillende dele van die hande. Dit verbeter ook spiertonus van albei hande, handskrifvaardighede, fynmotoriese beheer en kommunikasievaardighede.
De Jager, M. 2019. Kopskuiwe. Weg met leerblokkasies. Welgemoed: Metz Press.
De Jager, M. 2019. Mind Moves – wikkel die brein wawyd wakker. Johannesburg: Mind Moves® Instituut.
De Jager, M. & Victor, L. 2013. SPEEL LEER SLIM. ‘n Kind is ‘n mens in wording. Welgemoed: Metz Press.
Gettman, D. 1987. Basic Montessori. Learning activities for under-fives. NY: St. Martin’s Press.
McGuinness, C. & McGuinness, G. 1998. Reading reflex. The foolproof phono-graphix method for teaching your child to read. NY: Simon & Schuster.